الفارس الإسلامي الطائر
نرجو من اعضائنا الكرام تسجيل الدخول لأن ذلك يؤثر علي احصائية الاعضاء المتواجدون خلال 24 ساعه
ويمكنه ان يؤثر بالسلب علي بقية الاعضاء

جزاكم الله خيراً
الفارس الإسلامي الطائر
نرجو من اعضائنا الكرام تسجيل الدخول لأن ذلك يؤثر علي احصائية الاعضاء المتواجدون خلال 24 ساعه
ويمكنه ان يؤثر بالسلب علي بقية الاعضاء

جزاكم الله خيراً
الفارس الإسلامي الطائر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الفارس الإسلامي الطائر


 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
المواضيع الأخيرة
» حوار مع الألبانى رحمة الله
أنا عايش و مش عايش  I_icon_minitime2014-03-30, 21:40 من طرف احمد ت محمد

» لقاء على خطى الحبيب -
أنا عايش و مش عايش  I_icon_minitime2014-03-25, 21:01 من طرف شيماء زيدان

» سنحيا بالقرآن- قصص القرآن - عمرو خالد
أنا عايش و مش عايش  I_icon_minitime2014-03-25, 20:13 من طرف شيماء زيدان

» وصفة سحرية لعودة الحب
أنا عايش و مش عايش  I_icon_minitime2014-03-25, 20:00 من طرف شيماء زيدان

» الدكتور طارق سويدان يدافع عن عمرو خالد بعد موقفه من الانقلاب العسكري
أنا عايش و مش عايش  I_icon_minitime2014-03-25, 19:39 من طرف شيماء زيدان

» طريقة استخدام بذرة الكتان لخسارة الوزن
أنا عايش و مش عايش  I_icon_minitime2014-03-25, 18:36 من طرف شيماء زيدان

» طريق النجاح ابراهيم الفقى
أنا عايش و مش عايش  I_icon_minitime2014-03-15, 15:21 من طرف شيماء زيدان

» طاقة نورشريف شحاته الحلقة 4 معجزة الدعاء
أنا عايش و مش عايش  I_icon_minitime2014-03-14, 21:35 من طرف شيماء زيدان

»  الكنز مصطفى حسنى
أنا عايش و مش عايش  I_icon_minitime2014-03-13, 18:44 من طرف شيماء زيدان

تصويت
هل هذا الاستايل احسن ام الاستايل ذو اللون البمبي السابق ؟
 الاستايل السماوي ده احسن
 الاستايل البمبي احسن
 كلاهما جيد
 كلاهما عادي مش فارقة كتير
استعرض النتائج
راسل الادارة اونلاين
Advanced IP Tracing
اشترك في قائمتنا البريدية






اشتراك في مجموعة الفارس الإسلامي الطائر
البريد الإلكتروني:

زيارة هذه المجموعة

 

 أنا عايش و مش عايش

اذهب الى الأسفل 
2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
cindrella

cindrella


Posts : 1083
Points : 1939
Reputation : 23
Join date : 19/04/2009

أنا عايش و مش عايش  Empty
مُساهمةموضوع: أنا عايش و مش عايش    أنا عايش و مش عايش  I_icon_minitime2010-11-06, 07:00


- الواحد زهقاااااان و قرفاااااااان و مخنوووووووق و كل حاجة !!

خلاص الواحد مش حاسس بطعم الجبنـ.... قصدي بطعم الحياة ,

حاسس إن الواحد ( عايش و مش عايش ) ..
و إننا ( عايشينها و خلاص ) !!

- عادي عادي , و طبيعي .. زي الزبادي ..


- عادي إيه يا عم ؟؟؟ و زبادي إيه ؟؟ إزاي عادي يعني ؟؟


- أقول لك ليه عادي ,

حط نفسك مكان عربية آخر موديل , و محركها جامد طحن , و نظام تعليق ما حصلش .....
مرسيدس F700 مثلا ,

لكن الريّس (أبو مرسيدس) أو المعلم (بنز) حاطينها في المخزن ,
و مش عاوزين حد يشتريها و لا يستعملها ,

حط نفسك مكان العربية دي , و قول لنا حاسس بإيه ؟؟
.. اتفضل , المايك معاك ..

- مش حاسس بحاجة طبعا !! ,
انت شايفني (مازدا) الخطيب , ؟؟

- طب نبسطها ,
اللي عمل عربية بالمواصفات دي كلها , يخليها في المخزن ليه ؟؟

أكيد اللي خلاه يحط المواصفات دي كلها في العربية ,
يبقى عاوزها تطلع و تمشي و (تمرق) الطريق و الحاجات دي ,
و لو فضلت العربية في المخزن , يبقى هتبوظ و تصدي و حالتها هتتدهور على الآخر !!

- أنا شكلي فهمت و لا بيتهيأ لي ؟؟

- لا يا عم , انت اللي فاهم بس خايف من الحسد ,
أصل انت لو تيجي تفكر معايا كده ,
ربنا خلق الإنسان في أحسن تقويم ,
و جعله في الأرض خليفة ,
و فضله على كثير ممن خلق تفضيلا ,
و سخر لنا الأنعام و الشمس و القمر , و ..... كل ده ليه ؟؟
علشان ناكل و نشرب و ننام ؟؟
علشان نعيش و خلاص ؟؟

طبعا , لأ , و إلا هنكون زي المرسيدس إياها ,
هنصدي و نبوظ و نكره نفسنا و نكره العيشة و كل حاجة !!

زي ما ابن القيم ما بيقول :
كل عضو من أعضاء البدن خُلِقَ لفعلٍ خاصٍ به ,
كماله في حصول ذلك الفعل منه
و مرضه أن يتعذر عليه الفعل الذي خلق له
حتى لا يصدر منه أو يصدر مع نوع من الاضطراب

فمرض اليد أن يتعذر عليها البطش
و مرض العين أن يتعذر عليها النظر والرؤية
و مرض اللسان أن يتعذر عليه النطق
و مرض البدن أن يتعذر عليه حركته الطبيعية أو يضعف عنها

و مرض القلب أن :
يتعذر عليه ما خُلق له من معرفة الله و محبته و الشوق إلى لقائه و الإنابة إليه و إيثار ذلك على كل شهوة



- أيوااااااااااا هتقول لي مخلوقين للعبادة , عارف و الله يا (عم الشيخ) , بس ... يعني ..

طيب استنى , طيب لما احنا مخلوقين للعبادة ,
ليه ربنا اعطانا قدرات تانية نستعملها في غير العبادة ؟؟
ليه ربنا ما خلاناش زي الملائكة نعبد و خلاص ,
لكن حط فينا شهوات و إرادات و حاجات تانية ؟؟


- بص يا سيدي , بالنسبة لأن ربنا أعطانا قدرات تانية غير القدرات اللازمة للعبادة , فده لأننا مش رهبان ,

احنا في الأرض كي نعمرها كما أمرنا الله , و لسنا للصلاة فقط ,
يعني احنا كل حياتنا تصب في العبادة , سواء بنصلي نبقى في عبادة ,
أو سواء بنشتغل و بنستغل باقي قدراتنا لكن برضه كله بنية التقرب إلى الله , و هتبقى عبادة في الآخر ,
و هيبقى كده كل تصرفاتنا هي عبادة لله ,

و بالنسبة بقى ليه ربنا ركب فينا الشهوات و الحاجات التانية ,
طالما هو خلقنا للعبادة , ليه يركب فينا حاجات تصرفنا عنها ؟؟

هو خلقنا للعبادة و الابتلاء , قال تعالى " (( الذي خلق الموت و الحياة ليبلوكم أيكم أحسن عملا ))
يعين هو خلقنا في دار امتحان , و لو لم يكن هناك صعوبات , لما سُميَ هذا امتحاناً ,
يعني لازم يبقى فيه شهوات , كي يتبين المطيع من العاصي ,
و (( ليعلم الله من يخافه بالغيب ))
و طبعا فإن الله يعلم قبل أن يخلقنا إن كنا في الجنة و لا في النار
لكن ليعلم علما يحاسبنا عليه ,
و يقيم علينا الحجة ..

- طيب سؤال لولبي بقى ,
و لو جدع هات الإجابة يا عم ( الفلحوس ) ,

انت بتقول إن الواحد مخنوق علشان مش بيعمل للآخرة ,
و إن كل حياته سواء عبادة , سواء عمل , لازم كلها تصب و تكون موجهة للآخرة و ليس للدنيا ,
و إلا هيحس بالخنقة و هيبقى مش طايق نفسه ..

و السؤال هو : ليه المغنيين مثلا أو الممثلين , أو (الخواجات) أو يا عم ناس زمايلنا عايشين بالطول و العرض , و لا حتى بيصلوا , و مش حاسين بضيق قد كده و لا حاجة يعني ؟؟

- أقول لك يا سيدي ,
تعرف تاكل ( لحمة قرود ) ؟؟ أكيد هتقرف منها , صح ؟
طيب ليه فيه ناس تانيين -في أفريقيا مثلا - بياكلوها و ( بيمزمزوا ) فيها كمان ؟؟

هل لأن لحمة القرود حلوة و طعمة و خفيفة على المعدة و ... ؟؟
و لا لأن ( معدتهم فسدت ) و باظت من كثر ما ( تعودت ) على أكل مثل هذه القذارة ؟؟
فصارت لا تبالي ؟؟
بل إن الناس دي لو جيت مثلا تأكلهم لحمة بقر مثلا هيقولوا لك إنها مش طِعِمة زي لحمة القرود , صح و لا لأ ؟؟


زي ما ابن القيم ما بيقول :

وكل من عرف الله أحبه وأخلص العبادة له ولا بد ولم يؤثر عليه شيئا من المحبوبات
فمن آثر عليه شيئا من المحبوبات فقلبه مريض

كما أن المعدة إذا اعتادت أكل الخبيث وآثرته على الطيب سقطت عنها شهوة الطيب وتعوضت بمحبة غيره

و قد يمرض القلب ويشتد مرضه ولا يعرف به صاحبه لاشتغاله وانصرافه عن معرفة صحته وأسبابها

بل قد يموت و صاحبه لا يشعر بموته
وعلامة ذلك :
أنه لا تؤلمه جراحات القبائح ولا يوجعه جهله بالحق وعقائده الباطلة
فإن القلب إذا كان فيه حياة تألم بورود القبيح عليه و تألم بجهله بالحق بحسب حياته
وما لجرحٍ بميت إيلام


أما بقى اللي بيعمله معظمنا فبيبقى غالبا زي ده كده :

وقد يشعر بمرضه ولكن يشتد عليه تحمل مرارة الدواء والصبر عليها
فهو يؤثر بقاء الداء على مشقة الدواء !!
فإن دواءه في مخالفة الهوى
وذلك أصعب شيء على النفس وليس لها أنفع منه



يعني بنحاول ننسى و نقنع نفسنا إننا مش محتاجين ,
و إننا ممكن نجد السعادة و الراحة في أي حاجة تانية ,
بس طبعا بيبقى مجرد تخدير مؤقت و بيزول ,
و بنفشل في الآخر و نرجع ندور تاني ..

- طيب معلش , أنا عارف إني طولت عليك ,
سؤال أخير بعد إذن جنابك ,
انت بتقول إن العبادة و الحاجات دي كلها بتخلي القلب مستريح و كل حاجة حلوة ,

لكن المشكلة إن الواحد مش بيلاقي لذة في العبادة و لا انشراح في الصدر و لا الحاجات دي كلها ,
بل بالعكس , الواحد بيلاقي الصلاة صعبة , و ثقيلة على النفس و ...
تفسر ده بإيه بقى ؟؟

- بص ياعمي ,
هو المرسيدس إياها اللي كانت متخزنة ,
أول ما بتطلع بتمشي على طول ؟؟

و لا لازم تشغلها شوية في (التليين)
و تشوف الحاجات اللي كانت مصدية من الركنة تغيرها ,
و تظبط شوية حاجات كانت باظت فيها ,
و بعدين هتلاقيها ( ماشية معاك حلاوة )


قال العلامة ابن القيم:
" السالك في أول الأمر يجد :
تعب التكاليف و مشقة العمل لعدم أنس قلبه بمعبوده،
فإذا حصل للقلب روح الأنس زالت عنه تلك التكاليف والمشاق،
فصارت قرة عين له وقوة ولذة،
فتصير الصلاة قرة عينه بعد أن كانت عملا عليه،
و يستريح بها بعد أن كان يطلب الراحة منها "


و قال أيضا :


" ومنها ان المعاصي تزرع أمثالها
وتولد بعضها بعضا حتى يعز على العبد مفارقتها والخروج منها
كما قال بعض السلف أن من عقوبة السيئة السيئة بعدها
وأن من ثواب الحسنة الحسنة بعدها

فالعبد إذا عمل حسنة قالت أخرى الى جنبها أعملني أيضا
فاذا عملها قالت الثانية كذلك وهلم جرا
فيتضاعف الربح وتزايدت الحسنات
وكذلك كانت السيئات أيضا

حتي تصير الطاعات و المعاصي :
هيئات راسخة و صفات لازمة و ملكات ثابتة

فـلو عطل المحسن الطاعة لضاقت عليه نفسه
و ضاقت عليه الارض بما رحبت
وأحس من نفسه بأنه كالحوت إذا فارق الماء حتي يعاودها
فتسكن نفسه و تقر عينه

و لو عطل المجرم المعصية وأقبل على الطاعة لضاقت عليه نفسه
و ضاق صدره و أعيت عليه مذاهبه حتي يعاودها
حتي أن كثيرا من الفساق ليواقع المعصية من غير لذة يجدها و لا داعية اليها
إلا لما يجد من الالم بمفارقتها

و لايزال العبد يعاني الطاعة و يألفها و يحبها و يؤثرها
حتى يرسل الله سبحانه برحمته عليه الملائكة تأزه اليها أزا
وتحرضه عليها وتزعجه عن فراشه ومجلسه اليها

و لايزال يألف المعاصي و يحبها و يؤثرها
حتي يرسل الله اليه الشياطين فتأزه اليها أزا

فالأول قوَّي جند الطاعة بالمدد فكانوا أكثر من أعوانه
وهذا قوي جند المعصية بالمدد فكانوا أعوانا عليه "


يعني من الآخر ,
ما تستعجلش , لازم تتعب في الطاعة في الأول ,
لحد ما طبقة الصدأ اللي على القلب تروح ,
و بعدين هتلاقي نفسك مستمتع بجد ,

و ربنا يهدينا و إياك إن شاء الله ..
و يتوب علينا و يوفقنا لما يحب و يرضى .,.


و لا تنسوا كاتب الموضوع الأصلي من دعوة صالحة إن ربنا يتوب علينا و يهدينا و يوفقنا لما يحب و يرضى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
marimaya

marimaya


Posts : 368
Points : 587
Reputation : 13
Join date : 11/05/2009

أنا عايش و مش عايش  Empty
مُساهمةموضوع: رد: أنا عايش و مش عايش    أنا عايش و مش عايش  I_icon_minitime2010-11-07, 13:16

موضوع في الصميم
ربنا يجازيكي خير يا سندريلا
زدايما من جامد لأجمد

ربنا يتوب علينا و يهدينا و يوفقنا لما يحب و يرضى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
أنا عايش و مش عايش
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الفارس الإسلامي الطائر :: الحرب علي الشيطان :: عايز تبتدي التزامك واحدة واحدة ؟-
انتقل الى: