الفارس الإسلامي الطائر
نرجو من اعضائنا الكرام تسجيل الدخول لأن ذلك يؤثر علي احصائية الاعضاء المتواجدون خلال 24 ساعه
ويمكنه ان يؤثر بالسلب علي بقية الاعضاء

جزاكم الله خيراً
الفارس الإسلامي الطائر
نرجو من اعضائنا الكرام تسجيل الدخول لأن ذلك يؤثر علي احصائية الاعضاء المتواجدون خلال 24 ساعه
ويمكنه ان يؤثر بالسلب علي بقية الاعضاء

جزاكم الله خيراً
الفارس الإسلامي الطائر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الفارس الإسلامي الطائر


 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
المواضيع الأخيرة
» حوار مع الألبانى رحمة الله
هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2014-03-30, 21:40 من طرف احمد ت محمد

» لقاء على خطى الحبيب -
هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2014-03-25, 21:01 من طرف شيماء زيدان

» سنحيا بالقرآن- قصص القرآن - عمرو خالد
هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2014-03-25, 20:13 من طرف شيماء زيدان

» وصفة سحرية لعودة الحب
هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2014-03-25, 20:00 من طرف شيماء زيدان

» الدكتور طارق سويدان يدافع عن عمرو خالد بعد موقفه من الانقلاب العسكري
هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2014-03-25, 19:39 من طرف شيماء زيدان

» طريقة استخدام بذرة الكتان لخسارة الوزن
هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2014-03-25, 18:36 من طرف شيماء زيدان

» طريق النجاح ابراهيم الفقى
هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2014-03-15, 15:21 من طرف شيماء زيدان

» طاقة نورشريف شحاته الحلقة 4 معجزة الدعاء
هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2014-03-14, 21:35 من طرف شيماء زيدان

»  الكنز مصطفى حسنى
هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2014-03-13, 18:44 من طرف شيماء زيدان

تصويت
هل هذا الاستايل احسن ام الاستايل ذو اللون البمبي السابق ؟
 الاستايل السماوي ده احسن
 الاستايل البمبي احسن
 كلاهما جيد
 كلاهما عادي مش فارقة كتير
استعرض النتائج
راسل الادارة اونلاين
Advanced IP Tracing
اشترك في قائمتنا البريدية






اشتراك في مجموعة الفارس الإسلامي الطائر
البريد الإلكتروني:

زيارة هذه المجموعة

 

 هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية

اذهب الى الأسفل 
+2
henar
Admin
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
Admin
Admin


Posts : 886
Points : 1549
Reputation : 18
Join date : 18/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-04-27, 15:01

منقووووول
وفي نفس الوقت اجابة علي الاخ "محمود بدر"
هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية


عدل سابقا من قبل Admin في 2009-05-29, 12:06 عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://mbird2005.yoo7.com
Admin
Admin
Admin
Admin


Posts : 886
Points : 1549
Reputation : 18
Join date : 18/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-04-27, 15:02

اخي الكريم
الاخوات شيفين الموضوع من منطلق تفكير وخلاص او تخيل
وبيقولوا ان الراجل اللي بيعمل كده بيبقي اناني كمان

الحقيقة بقي في وقتنا الحالي اللي فيه بنات كتير بتصر علي الشغل
ممكن تلاقي البنت مهملة في بيتها ومشغولة طول النهار لأن عندها اولاد وعيزة تحضر الاكل وعيزىة تغسل و و و و

الشرع محلل انه يتجوز تاني لو اراد
طيب مقولة ان الراجل فاهم الموضوع ده غلط دي ترد عليها اذاي ؟
1- طبعا مش هقوللك الرسول صلي الله عليه وسلم كان متجوز اكتر من واحدة لأنهم هيردوا يقولوا ليك هو انت زي الرسول ص
وفي نفس الوقت هيطلبوا انك تبقي زي رسولنا الكريم في المعاملة و و و و
2- انت عارف ان فيه شيوخ كتييير كبار ومتجوزين اكتر من واحدة
3- الراجل مش هيتحوز واحدة تانية الا لو محتاج واحدة تانية اصلا يبقي نصيحتي للاخوات التالي
(1) لو انتي الزوجة الاولي يبقي سيبيه يتحوز تاني لأنه مع الوقت ممكن يكرهك لأنه شايف منك تقصير او انك مش عجباه
وانتي لو وثقة في نفسك وهو زييين له انهيبص لحد تاني يبقي هيلف يلف وهيعرف قيمتك واحتمال يسيب التانية لأنك افضل منها
(2) لو انتي الزوجة التانية وافقي لأن ممكن بيت الزوجة الاولي يتهد بسببك لأن الراجل ممكن يطلقها عشان يبقي حر ويعرف يتجوز
يبقي الاحسن توافقي الا تخربي علي بيت حد تاني

اللي بيتجوز واحدة تانية في رايي عايز حاجة زيادة مش لاقيها ممكن تكون عواطفه عالية ممكن يكون عنده مشااعر كتير قوي فمتخفيش وتقولي ان واحدة تانية هتشاركك فيه لأنه اصلا عنده زيادة

وتعالوا نضرب المثل ده مع بعض
واحد عايز مراته حميييييييلة جدا وطول النهار بتعمل اكل كويس وشغالة وفاضية له طول الوقت وبتربي العيال
يبقي بدل متقولوا مين اللي هتستحمل واحدة تانية المفروض تقولوا روح اتجوزلك واحدة تانية تساعدني هههه مش صح كده ؟

وزي ما في حاجات ديننا قايلها وبيبقي صعب نطبقها زي مثلا ان مينفعش واحد يصاحب واحدة وفي ناس بتلاقي تطبيق كده صعب قوي وفي ناس تانية متاكده طالما مشين بيسمعوا كلام ربنا ان ربنا هيكرمهم طيب يبقي اباحية التعدد اكيد مش هضضر
لأنه ببساطة هيعامل مراته بقدر معاملتها هي ليه سواء متجوز عليها 2 او 3 او 4 او مش متجوز بدليل ان فيه حالات طلاق كتير نتيجة ان الواحده مثلا مش قادرة تعيش مع جوزها ومش عارفة تاخد منه حنان واهي لوحدها ومش متجوز عليها
2-

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://mbird2005.yoo7.com
henar




Posts : 13
Points : 16
Reputation : 1
Join date : 25/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-04-27, 17:01

حضرتك بتقول ايه رايك تبقى زوجة تانية انا مش ضد تعدد الزوجات بس صعب على الزوجة انها تعيش و عارفة ان جوزها متجوز عليها غير فى حالة واحدة بس انها تكون متدينة عشان تتقى الله فيه و تعامله معاملة ترضى ربنا و تحتسب غيرتها عن ربنا و تبقى من الصابرات لان الموضوع مش سهل زى ما حضرتك الموضوع كبير بالنسبة للمراة و اعذر اى واحدة تقول لا لان مشاعر الانثى مختلفة عن مشاعر الرجل و اقوى بكتير لان حواء مخلوقة من اجل راحة ادم فلما تلاقى جوزها داخل بواحدة تانية الموضوع بيبقى صعب خاصة انه بيبقى هو حياتها و كيانها و بتحاول تعمله كل حاجة ليه ساعتها هتحس انه مش مقدرها زى ما هى مقدراه انا بتكلم من وجهة نظر نفس بشرية انثوية اما بقى المراة المتدينة هتخاف ربنا و هترضى و هتحاول تتماشى مع الموضوع بصدر رحب لان ديننا اباح دة فمين احنا عشان نرفض و اكيد ربنا عارف الخير فين اكتر مننا
اسفة على الاطالة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
شيماء زيدان
مساعد مشرف
مساعد مشرف
شيماء زيدان


Posts : 2571
Points : 5348
Reputation : 26
Join date : 19/04/2009
Age : 42
Location : دمياط

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-04-29, 23:38

انا معاك ياخت هينار دى كبيره اوى على وحده هو لازم يقولها الاول ان مكنتش مهتمه بيه يبقى بعد ميقولها تهتم بيه وان مصلحتش يبقى يجوز انت شيفها سهله دى مصيبهال بس فيه رجاله عنيها فرغه لما بيكبر وست العيال تكبر يروح يجوز بنت اصغر منه بعشرين سنه لكن الشباب الصغير مفيش خوف عليهم مش عارفين اصلا يجوزوا واحده مش اتنين
هل كان سبب تعدد الزواج من قبل الرسول - صلى الله عليه وسلم - شهوة؟
إ
ذا تأملنا مراحل حياة الرسول - صلى الله عليه وسلم - الزوجية نجد أن الشهوة اختفت من حياته
والدليل عقلي هذه المرة ,لنتأمل :

-1 الرسول - صلى الله عليه وسلم - منذ نشأته و حتى سن 25 كان أعزبا
-2الرسول - صلى الله عليه وسلم من سن 25 إلى 50 (وهي فورة الشباب)
متزوج سيدة أكبر منه ب15 سنة ومتزوجة من قبله برجلين ولها اولاد
-3الرسول - صلى الله عليه وسلم - من سن 50 إلى 52 سنة
من غير زواج حزنا ووفاء لزوجته الأولى
-4الرسول - صلى الله علسه وسلم - من سن 52 إلى 60
تزوج عدة زوجات لأسباب سياسية ودينية واجتماعية سنأتي على تفصيلها فيما بعد

إذا ...
هل من المعقول أن الشهوة ظهرت فجأة من سن 52 سنة؟

وهل من المعقول للرجل المحب للزواج أن يتزوج في فورة شبابه من ثيب تزوجت مرتين قبله ويمكث معها 25 سنة من غير أن يتزوج بغيرها
ثم يمكث سنتين من غير زواج وفاء وتكريما لها!

ثم إنه عليه الصلاة والسلام عند زواجه بعد السيدة خديجة تزوج السيدة سودة وكان عمرها (80) سنة حيث كانت اول أرملة في الإسلام - واراد عليه الصلاة والسلام أن يكرمها ويكرم النساء اللواتي مثلها حيث ابتدا بنفسه ولم يأمر صحابته بزواجها , بل هو عليه الصلاة والسلام قام بتكريمها بنفسه ليكون هذا العمل الإنساني قدوة من بعده

بعد ما قلناه نخلص إلى النتيجة التالية :
الرسول -صلى الله عليه وسلم - تزوج بطريقتين :
-1 محمد الرجل (تزوج بالسيدة خديجة
-2 محمد الرسول (تزوج باقي نسوته

وإن أحب أحد أن يعدد ويقتدي بالنبي - صلوات الله وسلامه عليه - فليكمل الإقتداء ولتكن دواعي زواجه كدواعي زواج الرسول ليكتمل الاجر وينتفي الإثم الذي حذر منه الله عزوجل(ولن تستطيعوا أن تعدلوا بين النساء ولو حرصتم فلا تميلوا كل الميل فتذروها كالمعلقة وإن تصلحوا وتتقوا فإن الله كان غفورا رحيما( سورة النساء 129
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
شيماء زيدان
مساعد مشرف
مساعد مشرف
شيماء زيدان


Posts : 2571
Points : 5348
Reputation : 26
Join date : 19/04/2009
Age : 42
Location : دمياط

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-05-02, 19:45

المسلم لسة اربع زوجات زوجه لبنانية تدلعه و زوجه فلبينيه تخدمه و زوجة سورية تطبخ له وزوجه مصريه تطلع عينه وعين تلاته اللى معاه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Admin
Admin
Admin
Admin


Posts : 886
Points : 1549
Reputation : 18
Join date : 18/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-05-03, 08:48

شيماء زيدان كتب:
المسلم لسة اربع زوجات زوجه لبنانية تدلعه و زوجه فلبينيه تخدمه و زوجة سورية تطبخ له وزوجه مصريه تطلع عينه وعين تلاته اللى معاه

يا سلاااام
مفيش طيب حد 3 في 1 (طبعا ال3 الاولانيين بس )


رااااائعه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://mbird2005.yoo7.com
henar




Posts : 13
Points : 16
Reputation : 1
Join date : 25/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-05-03, 16:50

يا جماعة هو التعدد بقى موضة معللللللللللللللللللللللش كلمة التعدد دلوقتى بسمعها كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير و استاذ محمد حضرتك بتقول عاوز واحدة 3 فى واحد افرض مثلا ان زوجتك 2 فى واحد معنى كدة خلاص يعنى ناقص واحد من التلاتة فلازم تتجوز يا جماعة الجواز اسمى من كدة بكتيييييييييييييييييييير احنا ممكن تنقص مننا حاجة بس بالتفاهم و الكلام ممكن نبقى 4 فى 1 مش 3 بس ياريت الرجالة يفهمونا بجد المراة بطبيعتها رومانسية بالكلمة الحلوة ممكن تفعل المعجزات لزوجها مش نمسكها من الايد اللى بتوجعها و نقول التعدد مشروع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Admin
Admin
Admin
Admin


Posts : 886
Points : 1549
Reputation : 18
Join date : 18/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-05-03, 18:49

henar كتب:
يا جماعة هو التعدد بقى موضة معللللللللللللللللللللللش كلمة التعدد دلوقتى بسمعها كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير و استاذ محمد حضرتك بتقول عاوز واحدة 3 فى واحد افرض مثلا ان زوجتك 2 فى واحد معنى كدة خلاص يعنى ناقص واحد من التلاتة فلازم تتجوز يا جماعة الجواز اسمى من كدة بكتيييييييييييييييييييير احنا ممكن تنقص مننا حاجة بس بالتفاهم و الكلام ممكن نبقى 4 فى 1 مش 3 بس ياريت الرجالة يفهمونا بجد المراة بطبيعتها رومانسية بالكلمة الحلوة ممكن تفعل المعجزات لزوجها مش نمسكها من الايد اللى بتوجعها و نقول التعدد مشروع

االمشكلة ان اللي بيفكر في التعدد مبيلاقيش اتنين في واحد زي منتي بتقولي ولا حتي الواحد
هو بيلاقي الرابعه بس (بتطلع عينه وعين اللي معاه ) هههههه
بصي مش بتكلم بصفه عامة انا بتكلم عن اللي بتخلي جوزا يدور علي واحدة تانية
انتي عرفة ان المراة بطبيعتها رومنسية
والراجل اكيد اختارها عشان هو عايزها هي
ايه الي بيخليه يغير وجهة نظره ؟؟؟

المراة اللي بتتكلمي عنها انها بطبيعتها رومنسية
تعرفي واحدة صاحبتك رومنسية جدا جدا واتزوجت وفشلت في زواجها علي شرط انها فضلت رومنسية كده ؟؟

ب
صوا يا جماعه اعملوا استفتاء هاتوا فيه المتزوجات بس
واسالوهم كل اللي نفسكم فيه الاول
يعني مثلا هتقولي انا اصلي رومنسية وعيزة جوزي ليا لوحدي (مثلا )
ممكن المتزوجة دي تقول ليكي هو انتي هتبقي فاضياله اصلا

يعني اسمعوا من المتزوجات عن الحاجات اللي انتم متخيلينها
وخدوا عينات عشوائية (حد عايش سعيد + حد عايش عادي + حد عايش زهقان )

لو مفقين وعيزين تعملوا بحث في الحكاية دي بهدف (منع حاجة اسمها طلاق وتوعية الشباب المقبل علي الزواج بايه هي الحاجات اللي ياخد باله منها واللي يراعيها ) وطبعا كل ده هدفه بناء اسرة اسلامية جيدة وعيزين تاخدوا ثواب في البحث ده

ممكن ننظم اسئلة ونلم جميع الاسئلة هنا في موضوع
وكل واحدة تعرف تنشرها في جامع او في معهد اعداد الدعاه وتلم نتائج التصويت بدون كتابة اي اسماء قامت بالتصويت
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://mbird2005.yoo7.com
امة الله 777




Posts : 19
Points : 21
Reputation : 0
Join date : 23/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-05-04, 16:04

Admin كتب:
(1) لو انتي الزوجة الاولي يبقي سيبيه يتحوز تاني لأنه مع الوقت ممكن يكرهك لأنه شايف منك تقصير او انك مش عجباه
وانتي لو وثقة في نفسك وهو زييين له انهيبص لحد تاني يبقي هيلف يلف وهيعرف قيمتك واحتمال يسيب التانية لأنك افضل منها
(2) لو انتي الزوجة التانية وافقي لأن ممكن بيت الزوجة الاولي يتهد بسببك لأن الراجل ممكن يطلقها عشان يبقي حر ويعرف يتجوز
يبقي الاحسن توافقي الا تخربي علي بيت حد تاني



يسلام يعنى المهم عند الراجل انه هو يكون مرتاح مش مهم بقى اوله وتانيه المهم اللى هتريحه لو الاولى رجعت زى ما هو عاوز سهل يسيب التانيه

كدا يبقى جواز مصلحه ليه هو وبس مش زى ما ربنا قال

والله انا اوافق انى اتوز واكون زوجه تانيه بس لو اكن زى الشيخ محمد حسين يعقوب
او غيره يعنى لا يظلم الاولى ولا التاينه واكيد اتزوجهم لاسباب زى ما الرسول تزوج لاسباب وانا مع ارى اخوات شيماء وهينار

لكن واحد بقى عاوز يريح نفسه ومش عارفه ايه دا يبقى انانيه مش اكتر وطبعا محدش يقبل ان يتزوج حد كدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
امة الله 777




Posts : 19
Points : 21
Reputation : 0
Join date : 23/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-05-04, 16:06

شيماء زيدان كتب:
انا معاك ياخت هينار دى كبيره اوى على وحده هو لازم يقولها الاول ان مكنتش مهتمه بيه يبقى بعد ميقولها تهتم بيه وان مصلحتش يبقى يجوز انت شيفها سهله دى مصيبهال بس فيه رجاله عنيها فرغه لما بيكبر وست العيال تكبر يروح يجوز بنت اصغر منه بعشرين سنه لكن الشباب الصغير مفيش خوف عليهم مش عارفين اصلا يجوزوا واحده مش اتنين
هل كان سبب تعدد الزواج من قبل الرسول - صلى الله عليه وسلم - شهوة؟
إ
ذا تأملنا مراحل حياة الرسول - صلى الله عليه وسلم - الزوجية نجد أن الشهوة اختفت من حياته
والدليل عقلي هذه المرة ,لنتأمل :

-1 الرسول - صلى الله عليه وسلم - منذ نشأته و حتى سن 25 كان أعزبا
-2الرسول - صلى الله عليه وسلم من سن 25 إلى 50 (وهي فورة الشباب)
متزوج سيدة أكبر منه ب15 سنة ومتزوجة من قبله برجلين ولها اولاد
-3الرسول - صلى الله عليه وسلم - من سن 50 إلى 52 سنة
من غير زواج حزنا ووفاء لزوجته الأولى
-4الرسول - صلى الله علسه وسلم - من سن 52 إلى 60
تزوج عدة زوجات لأسباب سياسية ودينية واجتماعية سنأتي على تفصيلها فيما بعد

إذا ...
هل من المعقول أن الشهوة ظهرت فجأة من سن 52 سنة؟

وهل من المعقول للرجل المحب للزواج أن يتزوج في فورة شبابه من ثيب تزوجت مرتين قبله ويمكث معها 25 سنة من غير أن يتزوج بغيرها
ثم يمكث سنتين من غير زواج وفاء وتكريما لها!

ثم إنه عليه الصلاة والسلام عند زواجه بعد السيدة خديجة تزوج السيدة سودة وكان عمرها (80) سنة حيث كانت اول أرملة في الإسلام - واراد عليه الصلاة والسلام أن يكرمها ويكرم النساء اللواتي مثلها حيث ابتدا بنفسه ولم يأمر صحابته بزواجها , بل هو عليه الصلاة والسلام قام بتكريمها بنفسه ليكون هذا العمل الإنساني قدوة من بعده

بعد ما قلناه نخلص إلى النتيجة التالية :
الرسول -صلى الله عليه وسلم - تزوج بطريقتين :
-1 محمد الرجل (تزوج بالسيدة خديجة
-2 محمد الرسول (تزوج باقي نسوته

وإن أحب أحد أن يعدد ويقتدي بالنبي - صلوات الله وسلامه عليه - فليكمل الإقتداء ولتكن دواعي زواجه كدواعي زواج الرسول ليكتمل الاجر وينتفي الإثم الذي حذر منه الله عزوجل(ولن تستطيعوا أن تعدلوا بين النساء ولو حرصتم فلا تميلوا كل الميل فتذروها كالمعلقة وإن تصلحوا وتتقوا فإن الله كان غفورا رحيما( سورة النساء 129


تسلمى يا شيمو فعلا ردك جميل جزاكى الله خير وانا معاكم فى رايكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Admin
Admin
Admin
Admin


Posts : 886
Points : 1549
Reputation : 18
Join date : 18/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-05-05, 09:12

امة الله 777 كتب:
(1)




يسلام يعنى المهم عند الراجل انه هو يكون مرتاح مش مهم بقى اوله وتانيه المهم اللى هتريحه

اكيد لو تفكير الراجل زي مبتقولي كان من باب اولي انه يسيب الاولي عشان يستريح

اقتباس :
لو الاولى رجعت زى ما هو عاوز سهل يسيب التانيه
طيب هو هيسيب التانية ليه لو هو من النوع اللي بيسيب ومش مقدر قيمة الزواج كان اولي ليه انه يسيب الاولي في الاول
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://mbird2005.yoo7.com
امة الله 777




Posts : 19
Points : 21
Reputation : 0
Join date : 23/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-05-05, 13:47

Admin كتب:
امة الله 777 كتب:
(1)




يسلام يعنى المهم عند الراجل انه هو يكون مرتاح مش مهم بقى اوله وتانيه المهم اللى هتريحه

اكيد لو تفكير الراجل زي مبتقولي كان من باب اولي انه يسيب الاولي عشان يستريح

اقتباس :
لو الاولى رجعت زى ما هو عاوز سهل يسيب التانيه
طيب هو هيسيب التانية ليه لو هو من النوع اللي بيسيب ومش مقدر قيمة الزواج كان اولي ليه انه يسيب الاولي في الاول

Admin كتب:


وانتي لو وثقة في نفسك وهو زييين له انهيبص لحد تاني يبقي هيلف يلف وهيعرف قيمتك واحتمال يسيب التانية لأنك افضل منها


الكلام دا كلام حضرتك مش كلامى انا وانت اللى قولت لو رجعت زى الاول هيلف يلف ويرجعلها وممكن كمان سيسب التانيه انت اللى كاتبه انا برد ع كلام حضرتك ازاى بقى تجى تقول الرد دا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Admin
Admin
Admin
Admin


Posts : 886
Points : 1549
Reputation : 18
Join date : 18/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-05-05, 14:02

اقتباس :
وانتي لو وثقة في نفسك وهو زييين له انهيبص لحد تاني يبقي هيلف يلف وهيعرف قيمتك واحتمال يسيب التانية لأنك افضل منها

ده انا بقوله للي فاكرة نفسها انها مدية لجوزها كل حاجة وهو اللي عينه زيغة
بقول لها ان ده اوي تفكر فيه طالما هي شيفة انها الاحسن
ليه مفكرتش في

اقتباس :
وانتي لو وثقة في نفسك وهو زييين له انهيبص لحد تاني يبقي هيلف يلف وهيعرف قيمتك واحتمال يسيب التانية لأنك افضل منها

مش معني كده ان الراجل هيعمل كده

ولكن زي مهي بتفكر انها الاحسن
يبقي تفكر في اللي قلته
وساعتها هتعرف فعلا هي قصرت ولا لأ


بس انا فعلا غطلت اننا اتناقشنا في الامتيازات والعيوب
لن الاسباب والعيوب دي من وجهة نظري
بس طالما الشرع محلل حاجة يبقي الله سبحانه وتعالي ادري مننا بحاجات كتير

والمفروض الاجابة الصح مني كانت تبقي
حتي ولو واحد متزوج واحدة معيشاهعيشة جيدة جدا جدا
وحب يتزوج واحدة اخري ايه المشكلة مش لازم يطلع مبررات

لأن مفيش حاجة بتقول "لو مراتك مقصرة يبقي اتجوز ولو مش مقصرة يبقي ما تتجوزش"

واخرا عشان الموضوع ميبقاش مجرد مناقشة وكل واحد مقتنع برايه
زي ما هنعمل في اقسام تانية
هنقترح برده هنا عمل تقرير عن الحالة دي
وهبقي اقول ليكم عبارة عن ايه (هي هتبقي زي عملية بحث يعني )
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://mbird2005.yoo7.com
henar




Posts : 13
Points : 16
Reputation : 1
Join date : 25/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-05-05, 18:08

يا جماعة صلوا على النبى مهما حصل الراجل لو حاطط انه عاوز يتجوز تانى هيتجوز مفيش حاجة هترده عن الفكرة وبعدين التعدد دة بيبقى حسب ظروف البيت و الزوج و الزوجة يعنى مش احنا اللى هنحله اللى هيحله اللى فى الموقف بس و حتة بقى ان الست لازم تبقى 6 فى 1 والكلام دة مش نافع لان المسئولية مش على الست بس دى مشاركة مابين 2
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
" Paradise "
مشرف
مشرف
هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية 5-93


Posts : 634
Points : 1330
Reputation : 12
Join date : 19/04/2009
Age : 37

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-05-05, 23:58

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ممكن لو سمحتوا كلنا ندخل نقرأ الكلام المهم جدا اللى فى الموضوع ده

https://mbird2005.yoo7.com/montada-f12/topic-t137.htm

وبعدين نبقى نكمل مناقشة ان شاء الله عشان تبقى مناقشتنا مبنية على اساس
وادراك عالى للامور
بعد اذنكم ياريت تشاركوا علشان الخطوط العريضة اللى فى الموضوع
تكون معالمها واضحة للجميع
اترككم فى رعاية الله وحفظه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Admin
Admin
Admin
Admin


Posts : 886
Points : 1549
Reputation : 18
Join date : 18/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-05-29, 12:24

هل يتزوج الثانية وله حاجة ملحة وقد يؤدي لطلاق الأولى ؟

اقتباس :
عمري 48 عاماً ، متزوج منذ 20 عاماً ولي 3 أولاد ، زوجتي امرأة فاضلة جدّاً ، رزقني الله رزقاً واسعاً من فضله ، أريد أن أتزوج أي أخت مسلمة بحيث يكون هذا الزواج عظيم النفع لها ، مثل الأرملة ذات الأيتام الفقراء ، أو المطلقة لأنها لا تنجب ، أو البكر التي تعدت سن الزواج وهنَّ كثيرات جدّاً ، ويشتكين عدم الزواج ، والمشكلة في اعتراض الزوجة الأولى وتهديدها بالطلاق ، وأنا لا أريد خسارتها لدينها الذي تبذل من أجله ما تستطيع وتحب جميع شرائعه ، إلا موضوع تعدد الزوجات هذا ، فهي مثل أغلب النساء في مصر لا تطيقه ، علما بأني أحتاج هذا الأمر لدفع فتنة النساء فما هو التصرف السليم مع هذه الزوجة ؟ .

الحمد لله
أباح الله عز وجل التعدد للرجل القادر على العدل بين نسائه في النفقة والكسوة والمبيت ، وحرَّم على من لم يقدر على العدل أن يعدد ، قال الله تعالى ( وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا ) النساء / 3 ، ومعنى " تعولوا " أي : تظلموا وتجوروا .
قال الشيخ الفوزان – حفظه الله - :
والآية الكريمة تدل على أن الذي عنده الاستعداد للقيام بحقوق النساء على التمام : فله أن يعدِّد الزوجات إلى أربع ، والذي ليس عنده الاستعداد يقتصر على واحدة ، أو على ملك اليمين ‏.‏
والعدل هاهنا هو العدل المستطاع ، وهو القَسم والنفقة والسكن ، وأما العدل غير المستطاع فهو المحبة القلبية ، وهذا لا دخل له في منع التعدد ‏.‏
" المنتقى من فتاوى الشيخ الفوزان " ( 3 / 252 ) .
ويجب أن تعلم المرأة أن كراهيتها لحكمٍ من أحكام الله تعالى قد يكون كفراً أو قد يؤدي بها إلى الكفر المخرج من الملة .
سئل الشيخ صالح الفوزان – حفظه الله - :
ما حكم من يَكرَه ويُكرِّه الناس من الزواج بأربع زوجات ‏؟‏ .
فأجاب :
لا يجوز للمسلم أن يكره ما شرعه الله وينفِّر الناس منه ، وهذا يعتبر ردة عن دين الإسلام ؛ لقوله تعالى ‏:‏ ‏{ ‏ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ‏ }‏ ‏[ محمد‏ /‏ 9‏ ]‏ ؛ فالأمر خطير ، وسببه التأثر بدعايات الكفار الذين ينفرون من الإسلام ، ويلقون الشبه التي تروج على السذج من المسلمين ، الذين تخفى عليهم حكم التشريع الإسلامي التي من أعظمها تشريع تعدد الزوجات ؛ لما فيه من مصلحة النساء قبل الرجال ‏.‏
" المنتقى من فتاوى الشيخ الفوزان " ( 3 / 251 ) .
على أنه ليس من اللازم ، إذا غارت المرأة على زوجها ، أو غضبت من زواجها بأخرى ، أن تكون كارهة لهذه التشريع الإلهي ؛ بل هناك من النساء من تعلم أن ذلك من شرع الله ، وتؤمن بما أنزل الله من شرعه ، وتحب دينه ، إلا أنها تكره أن تزاحم في زوجها ، وتغار من ذلك ، لضعف نفسها ، وغلبة طبعها من غير أن تحرم ما أحل الله ، أو تكره شرعه .
وما ينوي الزوج فعله من التزوج بالأرملة أو المطلقة أو من فاتها الزواج من الأبكار ، أمرٌ يُشكر عليه ، وينبغي تشجيعه عليه من قبَل الناس ، ومن قبَل زوجته ، فهذا من الأخلاق النبيلة ، ويجب على الزوجة أن تحب لغيرها ما تحب لنفسها ، فهي تحب أن يكون لها زوج وأولاد ، فكذلك ينبغي أن تحب لغيرها هذا ، بل لو كانت ابنتها على مثل هذه الحال لتمنت الزوج الذي يستر عليها ويحفظها ولو كان متزوجاً من أكثر من واحدة ، فلتعلم أن هذا هو شعور النساء وأمهاتهن .
ومما لاشك فيه أن تعدد الزوجات هو من الحلول المثلى لمشكلة العنوسة التي تفشت في بلاد المسلمين ، وتسببت في حوادث مميتة وأخلاق ساقطة .
قال الشيخ صالح الفوزان – حفظه الله - :
إن من أسباب القضاء على العنوسة تعدد الزوجات ؛ فكون المرأة تتزوج من رجل يقوم بكفالتها ويصونها وتأتيها منه ذرية صالحة ولو كانت رابعة أربع : أحسن من كونها تبقى أيِّمًا محرومة من مصالح الزواج ومعرضة للفتنة ، وهذا من أعظم الحِكَم في مشروعية تعدد الزوجات ، وهو في صالح المرأة أكثر منه في صالح الرجل ، وكون المرأة قد تجد مشقة في معايشة الضرة : يقابله ما تحصل عليه من المصالح الراجحة في الزواج ، والعاقل يقارن بين المصالح والمفاسد والمنافع والمضار ، ويعتبر الراجح منها ، ومصالح الزواج أرجح من المضار المترتبة على التعدد إن وجدت‏ .‏ ‏
" المنتقى من فتاوى الشيخ الفوزان " ( 3 / 168 ) .
قالت إحدى النساء العاقلات :
" بعدما وصلت العنوسة إلى كل البيوت , فلن أقف في طريق زوجي أبدا ، بل أنا التي سأدفعه إلى أن يستعد للزواج بأخرى، فغيرتي على ديني أكبر من غيرتي على زوجي " .
وإذا لم تشترط المرأة ذلك في عقد النكاح : فلا يجوز لها أن تطلب الطلاق ، فإن فعلت فهي آثمة .
عن ثوبان قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( أيما امرأة سألت زوجها طلاقا في غير ما بأس فحرام عليها رائحة الجنة ) رواه أبو داود ( 2226 ) وابن ماجه ( 2055 ) .
والحديث : صححه الشيخ الألباني في " صحيح ابن ماجه " ( 1685 ) .
وننصح المرأة وكل امرأة تزوج عليها زوجها أن ترضى بحكم الله ، وتسأل الله أن يذهب ما في قلبها من الغيرة وأن تصبر وتبقى عند زوجها .
ونقول – أخيراً – للزوج الفاضل : لا تبنِ بيتاً على حساب آخر ، ولا تتزوج أخرى والثمن طلاق الأولى ، فمقصودك من التعدد مقصود طيب ، لكن قد لا يتيسر لك الأمر بسهولة ، فيمكنك التدرج مع زوجتك لإقناعها بالأمر عن طريق تقوية إيمانها ، ودلالتها على نماذج فاضلة ، وعدلٍ متحقق عند إخوة لك معددين ، ولا تتعجل بالأمر قبل نجاحك في هذا الأمر ، وقد قالت امرأة تزوج زوجها من عانس وقد ظلم الأولى في معاملته – تخاطب صحافية - :
" اكتبي لمن يرى في التعدد الحل لمشاكل العوانس والمطلقات : أن الرجال يحلون مشكلة امرأة على أنقاض امرأة أخرى ! ويبنون بيوتاً على هدم بيوت أخرى عندما يعجزهم العدل " .
والله الموفق


الإسلام سؤال وجواب




المصدر http://islamqa.com/ar/ref/69800
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://mbird2005.yoo7.com
cindrella

cindrella


Posts : 1083
Points : 1939
Reputation : 23
Join date : 19/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-05-30, 07:16

يا جماعة انا مش شايفة ان الموضوع محتاج الحوار ده كله ...
و مش محتاج اثباتات ولا كلام من ده
طيب ما احنا كلنا عارفين انه الشرع محلل للراجل 4 بنثبت في ايه..دي حاجة مفروغ منها

مش دي القضية
هي بتختلف من بنت للتانية و من أسرة للتانية باختلاف التقاليد و العادات و الطباع
ممكن بنت تقبلها..و تقول على الأقل أكون أنا عارفة أحسن ما يعرفها من ورايا و أتجرح .. و اهو لو عاملني وحش هقطعه Smile ...

و في واحده تانية تقول لأ أنا ما أقبلش زوجي يتجوز عليا .. بقى أنا بعد ما تعبت معاه علشان يبقى حاجة . .يروح يبص لواحده تانية و ينكر جميلي...
مش بتبقى تفكر ساعتها بس غير في تعبها و سهرها و حبها.. مش بتقتفكر ايه اللي نقثها دفعه لكده.. أو ايه اللي وقع منها من غير لما تاخد بالها

فهي مش موضوع مناقشة ...
لأنها بتختلف من واحده للتانية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
cindrella

cindrella


Posts : 1083
Points : 1939
Reputation : 23
Join date : 19/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-06-01, 09:13

آسفة يا paradise أكيد مش قصدي أنتقد الموضوع..
الموضوع فعلا جميل و أسلوبه نفسه حلو...و فكرته جميله
بس تبقى للحوار بيننا علشا ننتعرف على شخصيات بعض مش أكتر من كده
ما تزعليش مني أنا مش هقدر على زعلك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
cindrella

cindrella


Posts : 1083
Points : 1939
Reputation : 23
Join date : 19/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-06-05, 20:46

ضوابط التعدد



قال الله تعالى : { وإن خفتم ألا تقسطوا في اليتامى فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة أو ما ملكت أيمانكم ذلك أدنى ألا تعولوا } . (7)

قال ابن كثير في تفسير هذه الآية التي نصت على إباحة تعدد الزوجات: أي أنه إذا كان تحت حجر أحدكم يتيمة وخاف ألا يعطيها مهر مثلها فليعدل إلى ما سواها من النساء فإنهن كثير ولم يضيق الله عليه . (Cool

وروى البخاري – بإسناده – أن عروة بن الزبير سأل خالته السيدة عائشة – رضي الله عنها – عن هذه الآية فقالت : ( يا ابن أختي هذه اليتيمة تكون في حجر وليها تشركه في ماله ويعجبه مالها وجمالها فيريد وليها أن يتزوجها بغير أن يقسط [ يعدل ] في صداقها [ مهرها ] فيعطيها مثل ما يعطيها غيره ، فنهى الأولياء عن نكاح من عنده من اليتامى إلا أن يقسطوا إليهن ، ويبلغوا بهن أعلى سنتهن في الصداق [ أي يعطوهن أعلى مهر تحصل عليه نظائرهن ] ، وأمروا [ وفى حالة خشية عدم العدل ] أن ينكحوا ما طاب لهم من النساء سواهن [ من غير اليتامى الموجودات في كفالة هؤلاء ] ).

وروى أبو جعفر محمد بن جرير في تفسيره عن ربيعة في معنى الآية ، قال تعالى عن اليتامى : اتركوهن فقد أحللت لكم أربعا .. وقال أبو جعفر أيضا نقلا عن آخرين : انكحوا غيرهن من الغرائب اللواتي أحلهن الله لكم وطيبهن من واحدة إلى أربع ، فإن خفتم أن تظلموا إذا تزوجتم من الغرائب أكثر من واحدة ، فتزوجوا منهن واحدة فقط ، أو ما ملكت أيمانكم .. وقال آخرون : بل معنى ذلك النهي عن نكاح ما فوق الأربع حرصا على أموال اليتامى أن يتلفها الأولياء ، وذلك أن قريشا – في الجاهلية – كان الواحد منهم يتزوج العشرة من النساء أو أكثر أو أقل ، فإذا أنفق ماله كله على زوجاته العشر و صار معدما تحول إلى مال اليتامى فأنفقه على نسائه أو تزوج به أخريات فنهاهم الله تعالى عن ذلك . (9)

وقال الإمام النسفى في تفسيره : (( قيل : كانوا – في الجاهلية – لا يتحرجون من الزنا ، ويتحرجون من ولاية اليتامى ، فقيل لهم إن خفتم ظلم اليتامى فخافوا كذلك من الزنا فتزوجوا ما حل لكم من النساء ، ولا تحوموا حول المحرمات .. أو أنهم كانوا يتحرجون من الولاية في أموال اليتامى ، ولا يتحرجون من الاستكثار من النساء مع أن الظلم يقع بينهن إذا كثرن عن أربع ، فكأنما يقال لهم : إذا تحرجتم من ظلم اليتامى فتحرجوا أيضا من ظلم النساء الكثيرات ، فإن خفتم من عدم العدل بين الزوجات فالزموا واحدة أو الإماء [ الجواري ] بلا حصر حتى لا تظلموا أحدا .. (10)

وأما معنى { خفتم } فهو : إذا غلب على الظن عدم القسط [ عدم العدل ] في اليتيمة فاعدلوا عنها [ اتركوها إلى غيرها ] .. وليس القيد هنا لازما ، بمعنى أنه حتى في حالة من لم يخف الظلم في اليتامى فله أن يتزوج أكثر من واحدة [ اثنتين أو ثلاثا أو أربعا ] مثل من يخاف الظلم تماما (11) فإباحة التعدد حكم عام لكل المسلمين بضوابطه .

أما معنى قوله تعالى : { ذلك أدنى ألا تعولوا } أي أقرب إلى ألا تظلموا ، وليس كما ذهب إليه البعض : (أدنى ألا تكثر عيالكم ) فقد نقل الطبري عن ابن عباس ومجاهد وابن عمير أن العول هو الجور [ الظلم ] ، والميل كما أن المعنى ليس كما قال آخر ذلك أدنى ألا تفتقروا ، فالمعنى لا يستقيم بذلك ، وإنما الصحيح هو ما ذهب إليه جمهور العلماء من أن الهدف هو ألا تظلموا ولا تميلوا عن الحق .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
cindrella

cindrella


Posts : 1083
Points : 1939
Reputation : 23
Join date : 19/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-06-05, 20:48

عدم الزيادة على أربع




يستفاد من نص الآية الكريمة وأقوال المفسرين – رضي الله عنهم – أن الله تعالى أحل للمسلم من زوجة إلى أربع .. فلا تجوز الزيادة على أربع في وقت واحد ، فإذا خاف الزوج أن يظلم إذا تزوج أكثر من واحدة فإن عليه أن يكتفي بزوجة واحدة فقط .

وكذلك إذا خاف ألا يعدل إن تزوج ثلاثة فعليه الاكتفاء باثنين .. وإذا خاف زوج الثلاث الظلم إن تزوج بالرابعة فعليه الاقتصار على الثلاث فقط .

والشريعة الغراء تحظر حتى الزواج بواحدة فقط إذا خاف الزوج أن يظلمها .. فالإسلام العظيم حريص على العدل في كل الظروف و الأحوال .

وهناك إجماع بين العلماء على عدم جواز الجمع بين أكثر من أربع زوجات (12) وإذا كان الرسول (صلى الله عليه وسلم) قد جمع بين تسع زوجات ، فهذا حكم خاص به عليه السلام ، ولا يجوز القياس عليه أو تعميمه .

وسوف نورد فيما بعد أسباب اقترانه عليه السلام بكل زوجة وظروف كل زيجة ، لإزالة اللبس وسوء الفهم والرد على أكاذيب المستشرقين واليهود بهذا الصدد ..

قال الإمام الشافعي – رضي الله عنه – في مسنده : (( وقد دلت سنة النبي (صلى الله عليه وسلم) المبينة عن الله تعالى أنه لا يجوز لأحد غير رسول الله (صلى الله عليه وسلم) أن يجمع بين أكثر من أربع نسوة )) .. وذهب بعض الشيعة إلى جواز الجمع بين تسع نسوة لكل مسلم ( مثنى + ثلاث + رباع فيكون المجموع تسعا ) !!

وفى رأى أخر شاذ ، بل يجوز الجمع بين 18 زوجة ( على أساس مثنى تفيد 2+2 وثلاث تفيد 3+3 ، ورباع تفيد 4+4 فيكون المجموع 18 زوجة ) !!!

ولكن نصوص السنة القاطعة وعمل الصحابة والتابعين ، تفيد اقتصار المسلم على أربع فقط ، كما أجمع علماء أهل السنة من السلف والخلف على أنه لا يجوز لغير النبي (صلى الله عليه وسلم) الزيادة على أربع زوجات . ونشير هنا إلى الأحاديث التي سبق أن أوردناها في الفصل الأول من هذا الكتاب ، ومنها حديث الإمام البخاري – رضي الله عنه – [ كما رواه مالك والنسائي والدارقطنى ] ، أن غيلان الثقفي قد أسلم وله عشر زوجات فقال له النبي (صلى الله عليه وسلم) : ( اختر منهن أربعا وفارق سائرهن ) .

وكذلك حديث أبى داود أن حارث بن قيس الأسدى قال : أسلمت وعندي ثمان نسوة ، فذكرت ذلك للنبي (صلى الله عليه وسلم) فقال : ( اختر منهن أربعا) .(13)

وقال ابن كثير موضحا معنى { مثنى وثلاث ورباع } : انكحوا من شئتم من النساء إن شاء أحدكم اثنين وإن شاء ثلاثا وإن شاء أربعا ، كما قال تعالى : { جاعل الملائكة رسلا أولى أجنحة مثنى وثلاث ورباع } (14) أي منهم من له جناحان ، ومنهم من له ثلاثة أجنحة ، ومنهم من له أربعة أجنحة .. والمقام هنا كما يقول ابن عباس – رضي الله عنه – وجمهور العلماء وهو مقام امتنان وإباحة ، فلو كان يجوز للرجال الجمع بين أكثر من أربع زوجات لذكره تعالى . (15)

ورد الإمام القرطبى على من زعم إباحة أكثر من أربع قائلا : (( قال هذا من بعد فهمه للكتاب والسنة ، وأعرض عما كان عليه سلف هذه الأمة ، وزعم أن (( الواو )) في الآية جامعة ، والذي صار إلى هذه الجهالة وقال هذه المقالة هم الرافضة وبعض أهل الظاهر . وذهب البعض إلى أقبح منها فقالوا بإباحة الجمع بين ثماني عشر زوجة ، وهذا كله جهل باللسان [ اللغة ] والسنة ، ومخالفة لإجماع الأمة ، إذ لم يُسمع عن أحد من الصحابة أو التابعين أنه جمع في عصمته أكثر من أربع )) .

وبعد أن أورد الأحاديث التي أمر الرسول (صلى الله عليه وسلم) الصحابة المشار إليهم بإمساك أربع وتطليق ما زاد عليهن ، أكد القرطبى (16) أن ما أبيح للرسول (صلى الله عليه وسلم) من الجمع بين تسع زوجات هو من خصوصياته (صلى الله عليه وسلم) ثم قال القرطبى : الله تعالى خاطب العرب بأفصح اللغات ، والعرب لا تدع أن تقول تسعة وتقول اثنين ثلاثة أربعا ، وكذلك تستقبح من يقول : أعط فلانا أربعة ستة ثمانية ولا يقول ثمانية عشر . وإنما الواو في الآية الكريمة { مثنى وثلاث ورباع } ، هي بدل انحكوا ثلاثا بدلا من مثنى ، ورباعا بدلا من ثلاث )) .. فإذا تزوج بخامسة يبطل العقد ، ويقام عليه الحد على اختلاف بين العلماء في ذلك .. وقيل ولماذا لم يستخدم الله تعالى لفظ ( أو ) في الآية ؟ ورد عليه القرطبى بأن ( أو ) لو استخدمت لجاز أن يمنع زوج الاثنين من اتخاذ ثالثة وزوج الثلاث من اتخاذ رابعة ، بينما هذا مباح له .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
cindrella

cindrella


Posts : 1083
Points : 1939
Reputation : 23
Join date : 19/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-06-05, 20:50

القدرة على التعديد




أشرنا من قبل إلى أن القدرة شرط لاستخدام رخصة تعدد الزوجات .. وذلك لأن زواج الثانية أو الثالثة أو الرابعة هو مثل زواج الأولى ، فيشترط فيه الاستطاعة المالية والصحية والنفسية .. فإذا انتفى شرط القدرة أو الاستطاعة فلا يجوز التعدد .

وذلك بديهي ، لأن من لا يستطيع الإنفاق على بيتين يجب عليه الاقتصار على واحدة . وزوج الاثنين عليه الاكتفاء بهما إذا لم يكن في استطاعته أن يعول زوجة ثالثة أو رابعة وهكذا ..

والإنفاق الذي نقصده إنما يمتد أيضا إلى أولاده من الزوجة أو الزوجات والاستطاعة الصحية – في رأينا – هي القدرة على ممارسة الجماع مع الزوجات ، لأن واجب الزوج أن يلبى الرغبات الطبيعية للزوجة أو الزوجات حتى يساعدهن على التزام العفة والطهارة .. فإذا كان الزوج عاجزا جنسيا مثلا فإنه لا يتصور السماح له بإمساك حتى ولو زوجة واحدة ، لأن في ذلك ظلما فادحا لها ..

ونرى كذلك أن الرجل الذي تؤهله قدرته الجنسية للزواج بواحدة فقط يحظر عليه الاقتران بغيرها حتى لا يظلمها ، ويفوت مصلحتها من الزواج ، والأمر في ذلك يتوقف على ظروف كل حالة على حدة ، ويعتمد أولا على ضمير الزوج وصدقه مع النفس ، وورعه في دينه سوف يمنعه من ظلم زوجته أو زوجاته .

فإذا أصر الرجل على إمساك زوجة أو زوجات لا يقدر على إمتاعهن بالجماع بالقدر المعقول ، فإن لها أو لهن الحق في اللجوء إلى القضاء لطلب التطليق للضرر وخشية الفتنة .. وللقاضي هنا سلطة واسعة في تقدير مدى الضرر حسب كل حالة على حدة ..

أما القدرة النفسية فنعنى بها القدرة على تطبيق معايير العدالة بين الزوجات في كل شئ ممكن بغير محاباة لإحداهن أو لأولاده منها ، على حساب زوجته أو زوجاته الأخريات وأولادهن منه ..

فإذا تخلف أحد مقومات الاستطاعة أو المقدرة الثلاثة المذكورة لا يجوز تعديد الزوجات مطلقا .





العدل بين الزوجات




يقول الله تبارك وتعالى : { فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة .. } (17)

ويقول عز من قائل : { ولن تستطيعوا أن تعدلوا بين النساء ولو حرصتم فلا تميلوا كل الميل فتذروها كالمعلقة وإن تصلحوا وتتقوا فإن الله كان غفورا رحيما ) (18) فكيف يمكن التوفيق بين النصين ؟ وما هي العدالة المطلوبة ؟

يقول الإمام القرطبى : (( أخبر الله تعالى بعدم استطاعة تحقيق العدل بين النساء في ميل الطبع في المحبة والجماع والحظ من القلب ، فوصف الله تعالى حالة البشر وأنهم بحكم الخلقة لا يملكون ميل قلوبهم إلى بعض دون بعض .

ولهذا كان (صلى الله عليه وسلم) يقسم بين زوجاته [ في النفقات ] ، فيعدل ثم يقول : ( اللهم إن هذه قسمتي فيما أملك فلا تلمني فيما تملك ولا أملك ) .. ثم نهى الله تعالى عن المبالغة في الميل فقال : { فلا تميلوا كل الميل } أي لا تتعمدوا الإساءة – كما قال مجاهد – الزموا التسوية في القسم والنفقة لأن هذا مما يستطاع )) .(19)

وروى قتادة عن النضر بن أنس عن بشير بن نهيك عن أبى هريرة قال : قال رسول الله (صلى الله عليه وسلم) : ( من كانت له امرأتان فلم يعدل بينهما جاء يوم القيامة وشقه مائل ) (20) . والمقصود هنا الذي لا يعدل في النفقة والمبيت وليس في الحب وهوى القلب ، فلا أحد يملك القلوب سوى رب القلوب ). وقال ابن عباس وابن جرير والحسن البصري : { كالمُـعَـلقة } أي تتركونها لا هي مطلقة [ فتبتغى زوجا آخر ] ولا هي ذات زوج [ يرعاها ويقوم على شئونها ويعطيها حقوقها ] ، وقال قتادة { كالمعلقة } أي كالمسجونة .. وكان أبى بن كعب – رضي الله عنه – يقرأ الآية هكذا : { فتذروها كالمسجونة } ..

وقرأ ابن مسعود – رضي الله عنه – { فتذروها كأنها معلقة } وهى قراءات لتوضيح المعنى فحسب ، وليست تغييرا في نصوص المصحف الشريف أو ألفاظه – حاشا لله ..

يقول الشيخ السيد سابق : (( فإن العدل المطلوب هو العدل الظاهر المقدور عليه ، وليس هو العدل في المحبة و المودة و الجماع )) . (21)

قال محمد بن سيرين – رضي الله عنه – (( سألت عبيدة عن هذه الآية فقال : العدل المنفى في الحب والجماع )) . وقال أبو بكر بن العربي [ عن الحب ] : ذلك لا يملكه أحد إذ قلبه بين إصبعين من أصابع الرحمن يصرفه كيف يشاء ، وكذلك الجماع فقد ينشط للواحدة ما لا ينشط للأخرى .. فإن لم يكن ذلك بقصد منه فلا حرج عليه فيه ، فإنه لا يستطيعه فلا يتعلق به تكليف )) .

وقال الإمام الخطابي : (( يجب القسم بين الحرائر الضرائر ، وإنما المكروه في الميل هو ميل العشرة الذي يترتب عليه بخس الحقوق [ المادية ] دون ميل القلوب )) ،ويقول الشيخ سيد قطب رحمة الله عليه : (( المطلوب هو العدل في المعاملة والنفقة والمعاشرة والمباشرة .. أما العدل في مشاعر القلوب وأحاسيس النفوس فلا يطالب به أحد من بنى الإنسان ، لأنه خارج عن إرادة الإنسان ، وهو العدل الذي قال الله عنه { ولن تستطيعوا أن تعدلوا بين النساء } هذه الآية التي يحاول بعض الناس أن يتخذ منها دليلا على تحريم التعدد ، والأمر ليس كذلك .. وشريعة الله ليست هازلة حتى تشرع الأمر في آية وتحرمه في آية أخرى .. ولأن الشريعة لا تعطى باليمين وتسلب بالشمال !!

فالعدل المطلوب في الآية هو العدل في النفقة والمعاملة و المعاشرة و المباشرة ، ويدونه يتعين عدم التعدد ، فهو يشمل سائر الأوضاع الظاهرة بحيث لا ينقص زوجة شيئا منها ، وبحيث لا تؤثر إحدى الزوجات على الأخريات بشيء من نفقة أو معاشرة أو مباشرة ، وذلك على النحو الذي كان الرسول (صلى الله عليه وسلم) – وهو أرفع إنسان عرفته البشرية – يفعله ويقوم به ، في الوقت الذي كان الجميع لا يجهلون أنه عليه السلام كان يحب عائشة لكن هذا لم يجعله يفضلها على غيرها في القسم أو النفقة .(22)

***

والخلاصة أن الميل القلبي أو الحب لزوجة أكثر من غيرها – فيما نرى – يجب أن يظل في مكانه داخل الصدر ، ولا يترجم إلى تصرفات أو من أفعال من شأنها أن تجرح أحاسيس باقي الزوجات أو تضر بمصالحهن ومصالح أولادهن لحساب الزوجة المحظية وأولادها ..

ونحن أولا وأخيرا بشر ولسنا ملائكة ، ولهذا يجب أن يقنع الجميع بالعدالة فيما يستطاع ، فالعدل المطلق لا مكان له إلا في الآخرة عند الله تعالى الذي لا يظلم عنده أحد .. ولا سبيل إلى إجبار أحد من البشر على العدل في المشاعر والأحاسيس ..

والله تعالى بعدله ورحمته سوف يعوض تلك التي لا تحظى بقدر كبير من الحب أو الجاذبية أو محبة زوجها ، سوف يعوضها إن صبرت واتقت كل الخير في الدنيا والآخرة .. ولعل هذا الوضع يكون اختبارا لها وابتلاء من الله تؤجر عليه إن صبرت وامتثلت لأمر الله ، ونذكر هنا مثل هذه الزوجة بأن بقاءها مع زوجها وتمتعها بقدر منقوص من حبه ، مع كل حقوقها الأخرى وحقوق أولادها ، خير لها ألف مرة من الطلاق البغيض والحرمان التام من كل ذلك .. فالدنيا ليست دار بقاء ومتاعها ناقص وزائل في النهاية ، والنعيم المقيم والسعادة التامة مكانها الجنة وليست الأرض ..

وأخيرا فإنه لو كان صحيحا أن الآية 129 من سورة النساء تحظر التعدد [ لأنها كما زعموا : قطعت بأن العدل بين النساء مستحيل ] نقول لو كان هذا صحيحا لكان واجبا أن يطلق الرسول عليه السلام وأصحابه زوجاتهم فور نزول الآية ويكتفي كل منهم بواحدة ، لكنهم لم يفعلوا ، وحاشا لله أن يخالف النبي (صلى الله عليه وسلم) وصحابته أمر الله في مثل هذه الحالة أو غيرها ..

ولهذا فالصحيح أن التعدد مسموح به ومباح إلى قيام الساعة .. خاصة وأن من علامات الساعة أن ( تبقى النساء ويذهب الرجال حتى يكون لخمسين امرأة قيم [ رجل ] واحد ) حديث شريف (23)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
cindrella

cindrella


Posts : 1083
Points : 1939
Reputation : 23
Join date : 19/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-06-05, 20:52

كل ده يا جماعة نتيجة البحث عما يتعلق بالموضوع...
علشان محدش بس يزعل مني
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
" Paradise "
مشرف
مشرف
هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية 5-93


Posts : 634
Points : 1330
Reputation : 12
Join date : 19/04/2009
Age : 37

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-06-05, 21:34

cindrella كتب:
آسفة يا paradise أكيد مش قصدي أنتقد الموضوع..
الموضوع فعلا جميل و أسلوبه نفسه حلو...و فكرته جميله
بس تبقى للحوار بيننا علشا ننتعرف على شخصيات بعض مش أكتر من كده
ما تزعليش مني أنا مش هقدر على زعلك


اختى سندريلا انا مش زعلانة منك ولا حاجة
انتى ليه بتقولى انى زعلانة
اكيد مش ازعل منك وآرائك مميزة فى الموضوع
واى حد ليه حرية التعبير عن رايه ما دام فى محتوى الموضوع
مش ممكن ازعل منك ابدا يا سندريلا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
" Paradise "
مشرف
مشرف
هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية 5-93


Posts : 634
Points : 1330
Reputation : 12
Join date : 19/04/2009
Age : 37

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-06-05, 21:50

السلام عليكم

كنت عاوزة أقولكم على حاجة مهمة سمعتها من احد علماء الأزهر
وللعلم هى سيدة دكتورة بالآزهر الشريف
المهم انها كانت فى احدى البرامج وسألتها سيدة عن موضوع التعدد ده
وهى قالتلها ان احنا بنفتكر ان الرجل من حقه بس انه يتزوج على زوجته الاولى فى حالة ان الاولى عندها اسباب صحية او انها لا تنجب او انها عملت اى سبب دفعه انه يتزوج عليها او انه عاوز يتزوج ارملة او يتيمة أو أى شىء من هذا القبيل
لكن الصح ان الزوج من حقه ان يتزوج حتى فى حالة عدم وجود أى سبب من الزوجة الاولى
وللزوجة الحق انه يخبرها بزواجه ان اراد الزواج ولكن ذلك ليس استئذان
لكن الموضوع بيكون ذوقيات بين الزوجين
بمعنى ان مينفعش ان يكون ليها اهواء تناقض شرع الله فى موضوع التعدد
ده راى مهم سمعته عن هذا الموضوع وحبيت انقله ليكم

اللهم انفعنا بما علمتنا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
شيماء زيدان
مساعد مشرف
مساعد مشرف
شيماء زيدان


Posts : 2571
Points : 5348
Reputation : 26
Join date : 19/04/2009
Age : 42
Location : دمياط

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-06-15, 18:04

امة الله 777 كتب:
تسلمى يا شيمو فعلا ردك جميل جزاكى الله خير وانا معاكم فى رايكم
تسلمى انت ياميمو بحبك فى الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
cindrella

cindrella


Posts : 1083
Points : 1939
Reputation : 23
Join date : 19/04/2009

هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية   هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية I_icon_minitime2009-06-16, 09:59

أقول رأيي يا جماعة ؟؟؟

رأيي أنا الشخصي الى هو أقبل انا ولا لأ؟؟
هقول Very Happy


بصوا هو أنا ما أقبلش أكون زوجة تانية بس أقبل أكون زوجة أولى اتجوز عليها ...
ما أقبلش أكون تانية لأنه هيكون احساس صعب عليها أوي ان واحدة جت خطفت منها جوزها اللى هي تعبت معاه و بجد هجرحها جامد..
وانا كده مش هكون عايشة مرتاحة .. و انا حاسة ان انا سببتلها جرح في حياتها هي مش عارفة تداويه و مش هتعرف لوحدها و هو خلاص هيبقى جواها انطباع ان هو اتخلى عنها مش هتقتنع بأي كلام
بجد هوجعها و انا مقدرش....


أقبل أكون أنا الأولى و هو يتجوز عليا التانية لأن أنا طيبة و غلبانة و لا بهش و لابنش و مش بتفرق معايا .. Very Happy

بس ده لأن المفروض انه هيكون جوزي يعني أكيد بحبه أوي و مش عايزاه يكون في يوم زهق مني ولا حاجة .. عايزاه يشوف فيا كل حاجة حلوة بس...
و في حاله اني أوافق هو معايا و ده ما نقصش من حبه ليا شئ بس هم الرجاله بيزهقوا بسرعة Very Happy و عندهم القدرة يحبوا أكتر من واحدة في وقت واحد Very Happy يعني ما خطفتهوش مني و ما بقاش بيحبها أكتر مني ولا حاجة..
و أنا اذا كنت بحبه بجد مش هقف في طريق سعادته
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
هل تقبلي ان تكوني زوجة ثانية
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الفارس الإسلامي الطائر :: واحة السعادة :: البيت السعيد :: عامة-
انتقل الى: